SARS באוזן

אם אמינם יגיע להופעה בבייג'ין הוא לא יצליח למלא יותר מפאב בגודל "צוותא". התגובה הסינית לסגנונות מוזיקה חתרניים נעה בין חשדנות לאדישות, בעידודו של הממשל הקומוניסטי שמעדיף לקדם פופ מלודי וקיטש בלתי מזיק. לפניכם היכרות ראשונית (לרבות האזנה) עם אבי הרוק הסיני, הבקסטריט בויז הסיניים וטורי איימוס הסינית.

ומעשה שהיה כך היה: בשנות ה-80 החלה להתפתח בסין סצינת רוק מכובדת למדי. מי שהביא את בשורת הרוק למיליארד הסינים ונחשב עד היום לסנדק המוסיקלי של האומה הוא cui jian (מבוטא צואי דז'יאן, ואנחנו נקרא לו צואי). בהשפעתו ותחת חסותו של צואי פעלו להקות רוק איכותיות נוספות שאחת מהן שרדה עד ימינו בסצנת המועדונים המחתרתית של בייגי'ן ושמה שושלת טאנג. הרוק הסיני כה מחתרתי שכמעט בלתי אפשרי למצוא בקזאאה או ברשת בכלל קבצי מוזיקה להורדה של האמנים הללו, בעוד ששירי הפופ הסיניים מציפים את הרשת על גדותיה.

כאן נעצור לווידוי קטן. לא הצלחתי להאזין לאף שיר של שושלת טאנג המדוברת ולכן אין לי מה לומר על המוסיקה שלהם. אני אסתכן בלהביך את עצמי עוד יותר ואספר לכם שבקיץ הזה טיילתי חודשיים בסין ויצא לי להיות בעיר ליג'אנג שבמחוז יונאן, למרגלות הר השלג הגדול, בדיוק בימים שבהם התקיים פסטיבל רוק וודסטוקי מחתרתי ענק ראשון מסוגו עם כל הלהקות הכי שוות בסין, ואני העדפתי לשחק אותה תיירת והתעלמתי מכך לגמרי. כל הנוער הסיני ברשת עדיין מדבר על הפסטיבל הזה ואני הייתי שם ולא הייתי. זה הלוקסוס שלי על פני מגזיני תרבות ברשת, אני לא מבינה במוזיקה ולא מתיימרת להבין, אלא בסך הכל מעבירה לכם את סיפורה של המוסיקה הסינית כפי ששמעתי אותו במהלך הטיול וחושפת אתכם לקמצוץ מהמוסיקה שכן אהבתי. אז כשתגמרו לצקצק בלשונכם, נוכל להמשיך.

 

מישהו מהלהקה של צואי זורק את עצמו לקהל במהלך אותו פסטיבל שלא טרחתי ללכת אליו בליג'אנג…

 

ובכן, היינו עם צואי, אבי הרוק הסיני, בוב דילן מלוכסן עיניים שתפס מקום מרכזי בלבבות הנוער הסיני בשנות ה-80. מילות השירים שלו הכילו מחאה חברתית מוסווית תחת מעטה שירי אהבה והצעירים הסינים התחברו אליו בכל נימי נשמתם בתקופה הסוערת ההיא. ב- 1989 הופיע צואי בפני הסטודנטים מאוניברסיטת בייג'ין שהפגינו בכיכר טיאנאנמן ושר את אחד משירי הרוק היפים ביותר בסין, שיר מחאה מוסווה והשיר המזוהה עימו ביותר: Nothing to my name (תרגום המילים לאנגלית). השיר הנפלא הזה עוד התגלגל על שפתותיהם של אותם סטודנטים למחרת, כשנרמסו על ידי הטנקים בכיכר. מאותו יום השיר נאסר להשמעה וצואי שלנו הוכרז כבוגד. הסינים רגישים למדי לאזכור שמו של צואי ולא תמצאו את התקליטים שלו בחלונות הראווה בבייג'ין.

עכשיו שאתם מבינים את ההקשר האזינו לשיר (דרוש real audio), עד הסוף, והרגישו כמה הוא מצמרר ומרומם כאחד, גם בלי להבין את המילים. זה מתחיל כמו בלדת רוק שקטה וכואבת ופתאום סוחף אותך בדיסטורשנים, פשוט פסקול קלאסי לטבח טיאנאנמן. זה כמו שתסבירו לאיזה סיני על רצח רבין ותשמיעו לו את שיר לשלום או על אילן רמון ותשמיעו לו את התשמע קולי, אין מצב שהוא לא מצטמרר. וכך, מאז שהממשל הסיני הבין שמוסיקה אינה דבר תמים, הוא דאג לקדם ולרומם קיטש פלקטי להמונים בלבד ולרוק הסיני הוא לא מאפשר להרים את הראש מהסצנה המחתרתית של הערים הגדולות. כיום אין זמר פופ סיני אחד שיעיז לכתוב מילים מעניינות מדי לשיר ולייתר בטחון כולם נצמדים לקלישאות טקסטואליות שבינו לבינה.

להקה מייצגת של הז'אנר הזה היא F4, הגרסא הסינית של הבקסטריט בויז, במקור מטייוואן. אי אפשר לשהות אפילו יום בבייג'ין מבלי שהפרצוף של הכוסונים הטיוואנים האלה יחייך אליך מאיזה פוסטר או ינצנץ מעל גבי פחית המשקה שלך. הם מוכרים הכל מפפסי ועד פלאפונים. השיר "גשם של מטאורים" (תעשו מכאן קליק ימני בעכבר save target as) הוא הלהיט הכי גדול שלהם נכון לקיץ האחרון שבוקע מכל רמקול של רכבת או פיצוציה והוא מהווה מדגם מייצג של המיינסטרים במוסיקה הסינית. ההאזנה מומלצת לבנות 12 ומטה שלא הצליחו להשיג כרטיסים להופעה של המורדים. סתאאאם, השיר דווקא חמוד.

F4 בתנוחה אופיינית

ונקנח בדובדבן האיכותי יותר של הקצפת הדביקה הזו, זמרת סינית בשם סטפאני סון (sun yan zi), במקור מסינגפור, שהיא הפייבוריטית הפרטית שלי וכוכבת גדולה באסיה, אשר בין השאר הוציאה אלבום קאברים בסינית ל- silent all these years של טורי איימוס. הקול שלה הוא משהו שחודר לבטן, משהו בין טורי איימוס ל-jewl ובאלבומה החמישי והחדש leave, כמעט כל שיר הוא בסגנון מוסיקה אחר. מה שאני רוצה להשמיע לכם הוא את השיר השקט הטוב ביותר שלה באלבום ולהיט גדול במצעדים של סין הקיץ, "לא אוהבת". יכל להיות שיר חופה קלאסי אלמלא המילים בסינית היו דווקא על פרידה. (בלינק להורדה באתר תעשו קליק עכבר ימני ו-save target)

sun yan zi השווה

תודות לנטע-לי אדמון המקסימה שחשפה אותי למוסיקה הזו וגם לימדה אותי לקלל בסינית. ספרו לי מה דעתכם!

 

  • כתבות נוספות באתר מהטיול בסין:

תנו להשתין בשקט

ביס מידידו הטוב ביותר של האדם

יותר עקומה מפיזה

 

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • יעל ויה  On 28 במאי 2003 at 10:00

    כרמל,
    מזל טוב ! נתחיל לבקר פה על בסיס קבוע מאוד.
    יעל

  • Rogatka  On 14 ביוני 2003 at 23:55

    לו ערכנו תחרות בין F4 לבין "עדן", האחרונים היו לוקחים בהליכה. נדמה לי שאי אפשר כבר, כי אחד מהם מת. נכון?
    הקול של SUN YAN ZI באמת מיוחד. יש גם תו או שניים שמזכירים מוסיקה סינית אמיתית.
    ואם במוסיקה ובמזרח עסקינן, כטיילת ותיקה ומנוסה אשער שהיית במושבה הבריטית הגדולה הקרויה אינדיה.
    אולי יש באמתחתך המלצות כדי לרכך את הנחיתה שלי שם (מלבד "הגורו" ו"חתונת מונסון")?
    בתודה מראש.

  • לאה  On 27 בדצמבר 2003 at 16:34

    אני התחלתי לעסוק ברפלקסולוגיה ואני מחפשת מנגינות סיניות להשמיע ברקע בזמן הטיפולים על מנת ליצור אויירה נעימה ורגועה. אם אתם מכירים אתר שממנו אני אוכל להשיג מנגינות כאלה או שיש לכם בבקשה שלחו אליי.
    לאה.

  • רפי  On 15 במרץ 2004 at 22:36

    תודה על הכתבה.
    אי אפשר להתייחס למוסיקה הסינית בלי להזכיר את העובדה שרוב אמני הרוק הפופולארים בסין הם בכלל לא מסין. גם
    f4 מטיוואן
    וכך גם כל הגדולים האחרים המושמעים בסין :שה-טינג-פאנג (ניקולס טסה) מהונג קונג ואחרים

