מוניקה סקס ברומנית

במסגרת התפקיד שלקחתי על עצמי לחשוף אתכם למוסיקת עולם איזוטרית עד ביזארית (להזכירכם, מוסיקה סינית, מהשבוע שעבר), אני עושה היום מחווה לאימא שלי וחושפת אתכם למוסיקה רומנית עכשווית. אל תדאגו, זה לא ממש כואב. הכינו את האגודלים מתחת לבית השחי.

פ'ר, המוסיקה הרומנית המסורתית מזעזעת. באמת מוסיקה של זקנים. אבל עם כל השינויים שמתרחשים ברומניה בעשור האחרון חשבתי לתומי שהם יצטרפו לטרנד החזק של שאר מזרח אירופה: לעשות מוסיקת אם.טי.ווי בשפות ביזאריות (ואם לא נזדמן לכם לשמוע היפ הופ בהונגרית, דיינו). הצרה עם קומוניזם זה שהוא לא שיטת משטר אלא תרבות. הרומנים אולי משתנים כלפי חוץ, יש להם מקדונלדס במרכז בוקרשט וכל הנוער שם בולע את האינטרנט כמו אוויר לנשימה וצוהר לעולם הגדול, אבל ליבם עדיין עשוי מאמאליגה, השינוי רחוק מלהיות מופנם.

בילדותי ברומניה אני זוכרת את סבא שלי יוצא ב-4 לפנות בוקר לעמוד בתורים במרכז העיר כדי לחזור בשבע בבוקר עם כמה עגבניות וגבינה לארוחת הבוקר שלי. אני זוכרת שאסור היה לנו לנסוע באוטו בימים אי זוגיים כי כל הדלק של המדינה נמכר החוצה כדי לממן את השיגעונות של צ'אושסקו. לאנשים היה המון כסף ולא היה מה לקנות בו. ואז בבת אחת, עם המהפכה ב-1989 המצב התהפך. עכשיו יש ברומניה הכל אבל לאנשים אין כסף לקנות את זה. המדינה היתה מנותקת לחלוטין ממה שקורה מטר ממנה וכל התקשורת הייתה תעמולתית וזרועה דיסאינפורמציה ופתאום בוש קופץ לבוקרשט וכולם רואים CNN.

מהצצה קצרה למצב הכלכלי במדינה נראה שקשה לעבור מחסך קיצוני לשפע קיצוני והתגובה של הרומנים היא בערך כמו התגובה של הבטן שלכם לג'חנון במוצאי יום כיפור. ומי אתם חושבים מוביל את המהלך הדמוקרטי ברומניה? אותם חברי מפלגה קומוניסטים ישנים שבעבר ליקקו לצ'אושסקו בשקט ועכשיו משחקים אותה נלסון מנדלה.

אז איך זה קשור למוסיקה? הלהקה החמה ביותר ברומניה כרגע היא בוסקיטו (bosquito), להקת בנים שבתמונות ובעטיפה של הדיסק החדש "גיצים מתעופפים", עושה רושם של מקסימום נירוונה מינימום סאבלימינל, אבל כשמתחילים להאזין אפשר לפרוץ בצחוק (או בריקוד הורה סוער). כל כך פרובינציאלי, כל כך בשורשי המוסיקה הרומנית המסורתית שבקושי שומעים את הפופ/רוק מאחורה. להקשיב לבוסקיטו זה להבין איך הכל השתנה ברומניה ובעצם נותר על כנו. זה צ'אושסקו בליוויס ובנדנה.

לא יודעת למה החלטתי שהם המוניקה סקס של הרומנים. אולי בגלל שהסולן, ראדו, החמוד והצעיר ביותר בלהקה (23) עם הפוזה המיוסרת שלו, מזכיר לי את יהלי סובול בחיתוליו. ואגב, הגיטריסט, "סול" (השמאלי ביותר בתמונה), שזה בעצם קיצור של סולומון, נשמע לי יהודי. היהודים האלה, באמת בכל מקום. את הוידאו קליפים אפשר לקלוט בשידורי לווין אצלנו בערוץ הרומני "Pro-TV".

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • רוני  On 1 ביוני 2003 at 9:04

    לאחרונה והיא נשמעת מאוד מאוד ערבית, קצת כמו הים תיכונית בארץ.
    למה זה? יש המון ערבים? השפעה ערבית? או סתם שימוש במנעדים דומים?

  • כרמל  On 1 ביוני 2003 at 9:38

    נראה לי שזה בגלל הצוענים. פעם הם היו מרוכזים רק באיזור רומניה-הונגריה והיום הם בכל אירופה. יש המון צוענים ברומניה וזו אולי המדינה היחידה שבה הם הגיעו הלשגים ועמדות בכירות וממש נטמעו בעם המקומי. גם המוניטין של רומני-גנב בה מהצוענים בעצם. החלילן הרומני המפורסם ג'יורג'י זמפיר הוא צועני במקור והוא כל הזמן מכחיש את זה.

  • Rogatka  On 18 ביוני 2003 at 10:53

    ומה עם אנשים שלא מחוברים ללווין? עכשיו אני מרגיש עמוק מתחת לקו העוני.
    הם עכשיו ברקע ואני צוחק, כי הם באמת צוענים ברוחם (כבר הזכרתי שאני הונגרי ומבין בצוענים?), וגם טיפה דרום אמריקנים עם נגיעות של מזרחי וגם בלקני. כמעט כמו חטיפי סויה עם נגיעות גבינה. "אוהבת!!!". 🙂

  • רועי  On 25 במאי 2005 at 19:50

    אני צועני רומני… ואני בן 15…
    הצוענים למרות שהיום הם באירופה הם באו ממצרים והודו והם אלה שהביאו את כל המנהגים המזרחיים והמוסיקה המזרחית לאירופה… כמו שמשהו כבר הזכיר, רובם נמצאים ברומניה שמה יש להם מעמד כמו לכל רומני אחר ולא מתיחסים אליהם שם כמו אל "מזרחי דפוק" (שוורצע) כמו בשאר מדינות אירופה- להפך- הרומנים לומדים המון מהצוענים ומכבדים אותם וכמה מהם גם נהנים להיות בחברתם… בקיצור מה שאני מנסה להגיד פה זה שהצוענים זנ עם מאוד מסתורי וכדי ללמוד עליו הרבה… ודרך אגב יש להם שתי שפות ראשיות: צוענית-רומנית:שזה רומנית עם שינויים קלים… וצוענית: שפה שלא דומה לשום שפה אחרת וגם אין לה אותיות-זו רק שפה מדוברת… אולי היא דומה ככה קצת במבטא למצרית

  • andrusa  On 24 בינואר 2007 at 3:19

    לא רק צוענים מנגנים manea או Manele – ככה נקראת מוזיקה רומנית צוענית עם השפעה של מוזיקה בלקנית וטורקית.גם רומנים . והיא בכלל לא דומה לערבית. אגב ישראלים יכולים הרבה ללמוד מהשירה ובעוקר מהרמוניה שיש במוזיקה הזאת.אני כבר לא מדבר אל המנגינות הפרימיטיביות שבמזרחית לעומת Manele רומנית

