דרוש מלך לישראל. ניסיון קודם בסאדו וריקודי בטן חובה

דווקא בימים אלו כששרון עושה הודנא, אני משוכנעת יותר מתמיד שלעם הזה מתאימה רק שיטת ממשל אחת. טוב, אולי שתיים שהן אחת: דיקטטורה נאורה/מונרכיה. הסכיתו היטב כי לא כל יום אני מדברת על פוליטיקה, זה בדרך כלל מעניין את סבתי המתה ואין לי יומרות לגנוב את ההצגה לקרני מוושינגטון, אבל תנו לי רגע לגלגל אתכם על חוט מחשבה מעניין, שמתחיל בבחירות האחרונות, דרומה לאחוז החסימה.

 

יעקב פרי והחבר'ה של "ישראל אחרת" שלקו את ראשם לרגע מתוך בועת הביזנס והפאן כדי לומר בקול רם את מה שכולנו חושבים כבר כמה שנים: הכל סביבנו מושחת, בואו נתנער מהפוליטיקאים ונביא כמה אנשי מקצוע שינערו את המדינה הזו. הם אפילו דיברו על מעבר לממשל נשיאותי כמו באמריקה. אבל אני רוצה ללכת אתכם קצת יותר רחוק, לישראל עוד יותר אחרת, ולדבר על מעבר למשטר של דיקטטורה נאורה. מה רע בסינגפור? לחברה הישראלית הנוירוטית שהפכה בעשור האחרון גם לאלימה ומופרעת, מהכבישים ועד לכיבושים, לא יזיקו כמה עונשי הצלפה בטוסיק על השלכת מסטיקים ברחוב.

 

בקטסטרופה הכוללת שבתוכה אנו שוחים היום, ייתכן שעדיפה לנו דיקטטורה נאורה על פני דמוקרטיה לכאורה. אני מוכנה לוותר על כמה מהחירויות הבסיסיות שלי כדי לקבל חזרה את השפיות שלי. בינינו, אף אחד מאתנו לא באמת משפיע על שום סוגיה פוליטית ורובנו כבר ממילא לא טורחים להצביע בבחירות. המאפיינים הדמוקרטיים שעדיין מתקיימים כאן הם כאלו שבעלי כוח מבית ואויבים מחוץ מנצלים לטובתם. ואל תגידו לי שהפנטזיות שלי מסוכנות ושרואים שלא חייתי באירופה בשנות ה-30, כי דווקא הייתי חברה בנוער צ'אושסקו בשנות ה-70 ודווקא בשל כך אני משוכנעת שאנחנו חייבים ללמוד משמעת מהי והגיע הזמן לרכז את הכוח כדי להעמיד אותנו על הרגליים.

 

הדיקטטור הגדול והרוב הפיסח

 

כבר 30 שנה שאני חברה של כבוד ברוב הדומם ולאחרונה נראה לי שהרוב הדומם הפך גם לחירש, עיוור ופיסח. קשה לי לדמיין מה יוציא אותנו מהבית, למעט פגיעה פיזית באותו הבית הספציפי. כבר שש שנים שאני לא צופה בחדשות הערב, לא קונה עיתונים ומאזינה רק לדיסקים באוטו, ולהזכירכם אני עיתונאית. זה לא מתוך התעלמות או אסקייפיזם, אלא כאקט של הישרדות. אני לא מסוגלת לסבול את ההצגה, את התזכורת התמידית לכך שחיי מוכתבים על ידי חבורת טיפוסים ארכאיים המונעים על ידי בצע כסף ותאוות כוח ומין, שהרמה האינטלקטואלית והמוסרית שלהם שואפת מתחת לאפס, תוך שהם מהווים דוגמא אישית לאופן התנהלות של גנון לילדים אלימים במיוחד. ואני בכלל לא רוצה להתחיל לדבר על איך הכסף מתנהל במדינה הזו לאן הוא הולך ואיך חולבים את כולנו.

 

כל ראש עיר מעורב באיזו פרשת שוחד, פאדיחה לקרוא לעצמך פוליטיקאי בכלל אם לא ביקרת אף פעם במשטרה תחת אזהרה. ראיתם פעם את השר הגרמני לאיכות הסביבה מגיב על ענייני בטחון לאומי? רק אצלנו כל השרים מתעסקים בתיקים, בתרגילים ובעניינם של אחרים במקום בענייניהם השוטפים ולכן שום דבר לא מתקדם במדינה הזו. על כל זה ועל כל אלו אני מוכנה לוותר למען אדם אחד שיאפשר לי לישון טוב בלילה. שידאג לי באמת ולא רק כשהוא מדבר עם אשרת קוטלר. מפלגת “ישראל אחרת" הייתה יוזמה יפה של המגזר העסקי וכמה סטודנטים אידיאליסטים אבל הם אינם חסינים מפני משחקי כוח ואינטרסים, להפך. אם הם היו נכנסים לכנסת, אני בטוחה שהם היו נגררים בקלות לחוקי המשחק הפוליטיים כי פוליטיקה וכלכלה די הולכות יד ביד בעולמנו ומתחת לשתיהן הייתי שמחה להרעיד את הקרקע.

 

הדיקטטור הגדול והנאור שלנו צריך לבוא מלמטה, מהאנונימיות הברוכה. לו יכולנו לתת את כל הכוח הזה בידי אדם אחד חכם, משכמו ומעלה, אחד שלא מסתנוור מכוח ובאמת מוכן להיות מגש הכסף שלנו, להוביל אותנו לאיזושהי פיסת יבשה באוקיאנוס הדמים והזוהמה. הפרדוקס הוא, שאדם כזה מנהל עכשיו סטארט אפ ביוטכנולוגי בקליפורניה, מלמד באוניברסיטה העברית, מטפל בילדים חולי סרטן בשניידר או לומד יוגה בהודו. מה ישכנע אותו להיפרד מעל עצמו ומעיסוקיו כדי לגאול אותנו? ומה ישכנע את ההמון חובב הפלאפלים לשאת אותו על כפיהם, למרות שבצבא הוא הסתפק בתפקיד סמל במודיעין? והס מלדבר אם בכלל יסתבר, שהשליטה הנאורה היא דווקא אישה.

 

המלך אמר

 

אם החזקתם מעמד עד כאן אך המונח דיקטטורה עושה לכם עור ברווז, תנו לי עוד צ'אנס לשכנע אתכם. ייתכן שדיקטטורה לא באמת מתאימה למנטליות הישראלית, אך מה בדבר מונרכיה? מלכים כריזמטיים שעושים מה שבראש שלהם ומובילים את העם לחוף מבטחים בתקופות קשות, את זה אנחנו כבר מכירים. למעשה, נראה לי שקיימת כמיהה עמוקה לחסות בצילה של מלכות במהות של העם היהודי. אחרת איך תסבירו קריאות/מנגינות עממיות רווחות כמו "אריק/ביבי/סאבלימינל המלך!" או "אריק/חיים (רביבו)/דוד (לוי?) מלך ישראל…." או אפילו את המשחק החדש והמנג'ס הזה "המלך אמר".

 

זוכרים מתי הייתה הפעם הראשונה שלנו? לאחר דורות של מנהיגים טבעיים בדמות כוהנים, נביאים ושופטים, פנו זקני ישראל לשמואל הנביא ודרשו מלך לישראל, שיצא לפניהם, ילחם את מלחמותיהם ויהיו ככל הגויים. שמואל ניסה להזהירם מפני ההשחתה המוסרית שהענקת כוח לאדם אחד עשויה להניב, אך הם לא שמעו לו. בלית ברירה, איתר הנביא את שאול, "בחור טוב, ואין איש מבני ישראל טוב ממנו, משכמו ומעלה, גבוה מכל העם" (שמואל א' פרק ט'). גם לשאול וגם לדוד שמלך אחריו היו גם היו חסרונות, אבל אם חצי מדינה הבטיחה למצוץ לערפאת תמורת שלום (זוכרים את הסקר ההוא?), אז אף אחד לא יהיה מוכן לתת למלך לזיין את אשתו כשהוא במילואים למען המולדת?

 

שום טיעון לא ישכנע אותי שחסרונותיה של דיקטטורה נאורה או מלוכה כריזמטית, רבים מחסרונותיו של המצב כיום. השיטה הדמוקרטית נחשבת לשיטת הממשל היעילה ביותר ובעלת החסרונות הנסבלים ביותר, אבל נראה שמה שטוב למדינות המערב המנומסות לאו דווקא טוב לישראל הפרועה. בישראל שבה לכל 2 יהודים יש 3 דעות ו-4 מפלגות, שיטת הייצוג הדמוקרטי פירושה המשך דשדוש בבוץ הטובעני. וכשמגיעים לסף התהום חייבים לנסות הכל לפני שנופלים.

 

מתישהו נצטרך להכיר בזה שאנחנו יותר דומים לידידנו/אויבנו במזרח התיכון ממה שהיינו רוצים להיות. ההבדל בינינו לבין הירדנים/מצרים/סעודיים וכד' הוא שהם יודעים בדיוק מי הם ומה העם שלהם מסוגל לספוג. הם מבינים שדמוקרטיה לא תואמת את המנטאליות המזרח תיכונית ולא מנסים להיות יותר סקנדינבים מהנורווגים. לעניות דעתי, הגיע הזמן שגם אנחנו נכיר בחלק הזה שבנו ונחבק אותו. אולי שם יש איזה מפתח קטן לשלום אזורי. אולי אם נפסיק להתנשא מעליהם הם ידברו איתנו בגובה עיניים.

 

אז אם אתה רוצה להיות מלך וחושב שמשחקי כוח זה בכלל לא השפה שלך, צור קשר ונעשה ממך כוכב. עם הדוגריות שלך נכבוש את העם ואז נשנה להם את החוקים. אני מחפשת אותך, שאול בן זמננו. ולמרות שהוא עיראקי עממי עם פוטנציאל לכבוש את לבבות השכנים, אל תחשבו אפילו להציע לי את שאול מופז. זה חייב להיות דם חדש. מישהו/י בלתי צפוי/ה שיכבוש את לבבות העם ממקום חדש וכן, יחזיר לנו את האמון במערכת ואת התקווה. יש מתנדבים?

 

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • ר.  On 3 ביולי 2003 at 23:49

    גפני אברבנאל. יצא פארש בסוף.

  • א'  On 4 ביולי 2003 at 7:58

    כאמור לעיל, עייני נא בספרו של דן צלקה "בסימן הלוטוס". כמה תובנות נאות בעניין זה בדיוק.

  • איתן כספי  On 4 ביולי 2003 at 8:54

    מתנדב לעניין.

  • דרור  On 4 ביולי 2003 at 12:05

    א.
    את שוכחת שגם הדמוקרטיה הגיעה ממקום לא רחוק מכאן, זו לא המצאה של האירופאים
    ב.
    אנחנו לא צריכים דיקטטורה, אנחנו צריכים אנרכיה במובן האוטופי של המילה – קהילות קטנות שמפרנסות את עצמן, מחליטות בעצמן, מחלקות את המשאבים שלהם בעצמן, ולא רואות באחר את האויב שלהן. הרי הדיקטטורה הנאורה שלך היא לא הדיקטטורה הנאורה שלי, והיא לא הדיקטטורה הנאורה של בניזרי, ולא של טומי לפיד. כוח=שחיתות, תמיד.
    ג.
    ולכן, אנחנו לא צריכים דיקטטור, אנחנו צריכים משרת. מישהו שיתאם, לא שיפקד
    ד.
    כספי, גם לזה אתה מתנדב?

  • איתן כספי  On 4 ביולי 2003 at 22:50

    דווקא בדרך כלל אני לא מתנדב. אבל הפעם המשרה נראת לי טובה ומאתגרת.

    אבל מודל שאול נראה לי קצת, אפעס, בעייתי מבחינה נפשית.
    דוד או שלמה יותר עדיפים לי. תודה.

  • עומר  On 5 ביולי 2003 at 9:27

    כתבת כבר שאת מקדימה את העתיד (עם ילדי האינדיבלוף והקריסטאקים). החשש האמיתי שלי זה שאת עוד מייצגת מגמה אמיתית ושעוד חמש שנים אני אתעורר לדיקטטורה מבחירה וחיי יהיו נידונים לכלייה.
    Spooky.

  • Rogatka  On 5 ביולי 2003 at 12:22

    הוא היה מתהפך בקברו. לא הקאתי אע"פ ש… לא היה קל.

  • גיל  On 5 ביולי 2003 at 13:40

    http://www.meirariel.co.il/tab/Democracy.htm

    גמרה את זה עם הזלזול שבסיגר כבוי
    והפנתה אל הקהל את אחוריה הכבדים
    כרעה התכופפה פתחה אותם רפוי רפוי
    והתחילה לחרבן על פני כל האוהדים

    שאלתי את העומד לצידי מי היא
    ומי המתפלשים בשפכיה ונותנים לה מלוכה
    ענה זו קוראים לה דמוקראסי או דמוקראקי
    ואלה הנותנים לה הם בני עמך.

  • תמר  On 6 ביולי 2003 at 16:22

    אני בעד מלכה, ואף מתנדבת למשימה.

  • יובל  On 18 ביולי 2003 at 23:35

    לכל החכמים הגדולים שבטח גרו גם בסינגפור אם אי פעם יצא לכם להגיע לשם (לא ממש זול) אז תבינו למה התכוונה כרמל. המקום מדהים ומנוהל למען האנשים אין עוני אין אבטלה (לפחות לא גלויה) אפילו לקבצנים יש רישיון וקיצבה. אבל עד כמה שהייתי מחליף מחר את ישראל בסינגפור אני לא הייתי רוצה להיוולד שם. התחרות על החיים שם מוטרפת עתידך נקבע בגיל 3 ע"י מבחנים אתה חי בדירה מצוקמקת שהממשלה נתנה לך ואתה לא יכול להגיד עליהם כלום בפומבי. זה שזה מסדר את הסינים בקו ישר ודרך אגב הסינים מאד דומים לישראלי המצוי, זה משהוא אחד אבל זה שהחיים שלך מתוכננים עם סרגל ואתה לא מסוגל לשנות אותם על אף העובדה שהם יחסית טובים אליך עם זה אני לא ממש רוצה להתמודד.

  • חד-קרן  On 23 באפריל 2004 at 18:31

    א. יש לי מישהו להציע, האמת היא שלפני כמה שנים הוא העלה את הרעיון בעצמו, לעלות לשלטון, לתקן את המצב ולהעביר את השלטון למישהו שראוי יותר ממנו להיות שליט ב. מאוד יתכן שהוא יסכים איתך בנוגע לדיקטטורה (למרות שלי אישית זה גורם פריחה).
    ג. אני יכולה להיות שמואל?
    ד. או אולי, אם התפקיד הזה כבר תפוס, אויטה?

  • מיכאל  On 9 בנובמבר 2004 at 21:46

    את אדם מסוכן עם הרעיונות שלך
    אני מעדיף את המצב הקיים למרות כל הסחי והברדק ולא יצורים מתוכנתים מלידה

    תראי בתוכנית עצמה הוצגה ישראל כמעצמה טכנולוגית וכאבן שואבת שממנה הסנגפורים באים ללמוד ולשתות ידע

    אם זה כך אז אני מעדיף את החרות הקימת עם אפשרות לנסות ולתקן כמה שיותר מבפנים מה שניתן במקום לבקש רודנות לשמה
    מיכאל ב.

