שע'בי לשבאב, מוסיקה לעם

 

כל מי שאהב פריד אל עטרש ו/או קלאסיקות מצריות מאמצע המאה שעברה, ישמח לשמוע שיש בפופ המצרי העכשווי יורש ראוי, שלא מתפשר עם סגנונות המוסיקה העממית העתיקה. חכים (כן, רק חכים, כמו שרק שאקירה או רק ביורק, רק שהשם שלו הרבה פחות נדיר לצערו), הוא אחד הזמרים המצריים המרתקים ביותר, השומר על נאמנות לסגנון השע'בי – מוסיקת פולקלור עממית – ומצליח להביא אותה לשיאים חדשים בזמן הזה.

 

הוא לא צעיר (יליד 1962), הוא די מכוער, ואין לו איזה סיפור מעניין של צמיחה ממשכנות עוני. אמנם הוא נולד באיזה חור במחוז דרומי של מצרים, אבל אבא שלו היה ראש העיר שם. והדבר האחרון שראש העיר רצה זה זמיר בבית. כשחכים הקים להקה בגיל 14 והתחיל לשיר בימי הולדת, אבא שלו כבר התחיל לחסוך כדי להעיף אותו משם לאוניברסיטה בקהיר.

 

בלית ברירה מצא את עצמו חכים ב-1983 עם תואר בתקשורת ביד, אבל הבילוי הסטודנטיאלי בבתי הקפה של קהיר לא הוציא לו את המוסיקה מהראש, והוא הושפע רבות מההופעות של האקורדיוניסט האגדי איברהים אל פאיוני. כשחזר לעירו, הקים שוב להקה, החל להופיע והפך לאגדה מקומית. ב-1991 הוציא אלבום ראשון שהיה להצלחה בכל מצרים, ועם צאת האלבום השני ב-1994 כבר גילו בו עניין בינלאומי, בייחוד בצרפת, שם זכה בשנת 2000 בפרס הזמר הצפון אפריקאי הטוב ביותר.

 

ב-1998 הוא תפס ראש ונתן לבריטיש מיוזיק קלאב לעשות רמיקסים ל-8 מלהיטיו, זה עבד לא רע ואפשר למוסיקת השע'בי העממית חשיפה לקהלים חדשים. לאחר צאת אלבומו הידוע ביותר ya hoo (הקשר למותג האינטרנט המצליח באותה תקופה הוא מקרי בלבד), הוא החל להופיע בפני ערבים בכל רחבי העולם. אני אישית מעדיפה אותו ללא רמיקסים, בשע'בי הקלאסי שמתאים כל כך לריקודי הבטן בסגנון הסעידי, עליו סיפרתי לכם בשבוע שעבר.

 

שיר שע'בי קלאסי שאני רוצה להשמיע לכם הוא "esma yalli" שזה משהו כמו "תשמע, אחי", מתוך האלבום ya ho. מילות השיר עצובות, הן מדברות על שני חברים טובים שמאוהבים באותה אישה והשיר אכן נפתח בצלילים שקטים ובקול העמוק הייחודי והחנוק של חכים אך מתפתח לחגיגה שלמה על רקע העצב הזה. תבטיחו לי שתחזיקו מעמד לפחות עד אחרי הפזמון הראשון ועוד קצת, לפני שתשפטו את היצירה המדהימה הזו.

 

ב-2001 ההצלחה עלתה לחכים לראש והוא החליט לכבוש את אמריקה. הוא הוציא אלבום אוסף כפול בהופעה חיה, בשם "האריה שואג-לייב באמריקה", ועמד לפתוח בסיבוב הופעות מתוקשר ימים ספורים לפני התקפת ה-11 בספטמבר. האלבום בארה"ב יצא ואף נחשב לאחד מאלבומי האפרו פופ האיכותיים ביותר, אך סיבוב ההופעות בוטל וחכים החמיץ את חלון הסובלנות לזמרים מוסלמים עממיים באמריקה.

 

השנה הוציא חכים אלבום מדהים נוסף והפעם נראה שהוא פוזל לסצנה הלטינית, עם הרמיקס המדליק ללהיטו הנוכחי "הו, ליבי", בדואט הערבי-ספרדי עם אולגה טאנון, מלכת המרנגה הדרום אמריקאית. (האזינו לשיר המקורי, האזינו לרמיקס, צפו בקליפ). אך באשר ילך, הוא אינו מזניח לעולם את השע'בי ממנו ינק, וגם באלבום המאד מהוקצע הזה יש להיטים סופר עממיים כמו "אל סאלאם עלייכום".

 

ולמי שמתגעגע נורא לסרטים הערביים של יום שישי בצהריים, הנה הקליפ לשיר, שבו חכים נותן הופעה עממית מלאה שמחת חיים, שלא הייתה מביישת אף סרט ערבי וחושפת את סוד קסמו של האיש הזה.

 

שבת שלום ואילליקה.

 

כל ההורדות של חכים במאזיקה.קום

 

 

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • Rogatka  On 8 באוגוסט 2003 at 11:33

    חלון למזרח, בכיכובה של
    כרמל וייסמן.

    ברומא אתנהג כרומני.
    תודה 🙂

  • שלומציון  On 8 באוגוסט 2003 at 12:00

    פריד אל אטרש, במחילה.

  • Rogatka  On 8 באוגוסט 2003 at 12:22

    אני בטוח שהוא לא במחילה. יש לו בית יפה, לבן, אל מול התעלה. לא יפה כך ללכלך. ואם כבר לכלכת – אז יש לבן ויש לבן של טייד!

  • גליה בת הרים  On 8 באוגוסט 2003 at 16:05

    רוגטקה
    אתה פלצן
    ואולי גם מעושן
    ביקורות לו לא חסר
    ולבלבל ת'ביציות תמיד זוכר
    כן רוגטקה אתה פלצן
    ומאוד מאוד משועמם

  • Rogatka  On 8 באוגוסט 2003 at 18:35

    אני אוהב אותך
    מכל הלב.

  • קורא צדדי  On 9 באוגוסט 2003 at 19:05

    הגישי נא איזה פוסט על האלבום האלמותי של להקת "שפתיים" הנקרא בשם "חגיגה מרוקאית". יען כי שמעתיו יותר מכל אלבום אחר, אפילו יותר מהאלבום "Heresy Yolunda" של להקת "Athena" התורכית.

  • כרמל  On 9 באוגוסט 2003 at 19:37

    אני לא ממש אוהבת מוסיקה מרוקאית, למרות האהבה הגדולה לאוכל מרוקאי…. במוסיקה, אני בעניין של מצרי-לבנוני…. אבל אם תכתוב משהו נחמד אשמח לתת לך במה ככותב אורח. כתוב לי למייל.

  • ravit  On 10 באוגוסט 2003 at 10:27

    הוא קצת מזכיר את טל ברמן…

  • רני  On 14 באוגוסט 2003 at 12:02

    נחשפתי לאחרונה ל"פתת גמבינה" של עבד אל חלים ושאלתי היא האם את מכירה זמרים ששרים באותו סגנון (של השיר הזה) או עוד שירים מומלצים. בעיני זה אחד הגדולים. מלא הומור וחן. אני ישר מדמיין את עצמי יושב בבית קפה בקהיר עם הלהקה על במה קטנה מנגנת ושרה.

    החלום עכשיו הוא לפתוח מקום שיגיש רק קפה, קצת מתוקים, כעכים מלוחים למי שבא ומוזיקה ברקע של פתת גמבינה ודומיה. המקום יהיה רחב ופתוח, שולחנות דמקה ועץ. טוב אולי יהיה טחינה ומיץ תפוזים.

  • כרמל  On 14 באוגוסט 2003 at 16:36

    טארק עבד אל חלים או חאפז עבד אל חלים? לא מכירה את השיר שהזכרת אצל שניהם, יש לך לינק רלוונטי?
    מה חשבת על חכים?
    בשבועיים הקרובים אכתוב על הישאם עבאס ואחאב טאופיק, אולי זה יותר מה שאתה מחפש. אם אתה נוטה יותר לכיוון הערבי הקלאסי העתיק נסה את ג'ורג' וואסוף.

  • רני  On 14 באוגוסט 2003 at 17:37

    הקטע הראשון:
    http://songs1.6arab.com/3abdel7aleem..fatet-ganbena1.rm
    שני
    http://songs1.6arab.com/3abdel7aleem..fatet-ganbena2.rm
    שלישי
    http://songs1.6arab.com/3abdel7aleem..fatet-ganbena3.rm
    רביעי
    http://songs1.6arab.com/3abdel7aleem..fatet-ganbena4.rm

    רק שמשום מה אין פה את הפתיחה הכל כך מלבבת שיש לי בדיסק. גיטרות מרקדות לתוך האוזן ומעלות חיוך בכל נסיעה (זה דיסק הנסיעות שלי) אבל גם ככה אפשר לחוש בעוצמה של השיר הזה.

    עברה בינינו.
    אני והוא.
    צחקה עלינו
    אני והוא.

    ופה המקור לשירים:
    http://www.altarab.com/egypt/abdulhaleem.html

    חוצמיזה, את השלושה שהזכרת אני לא מכיר. אבל אני אשמח. אתחיל לחפש ברשת. אם יעלה לך בראש איזה רעיון למה שדומה לפתת גמבינה – אני אשמח (אם כי נסי להקשיב לגרסה המלאה).

    לגבי חכים, לא כל כך אהבתי. הניסיון שלו להיות חצי ראפר חצי פופ לא הטעם שלי (בקליפ). אם כי שני דברים אהבתי. הסגנון המערבוני (הוא לא היחיד) והקול שלו. השיר תשמע אחי חביב מאד.

    עוד אחד שאת בטח מכירה – מצרי ששר על גבול הסודניות הוא עלי חסן קובן. מנויביה לקהיר. דיסק מומלץ בחום. מעולה לחתונות. בייחוד השיר הזה: Om Shar Asmar Me Daffar.

  • כרמל  On 14 באוגוסט 2003 at 18:46

    אבל כמו שאתה מבין אני בסגנון היותר פופיסטי עכשווי ואתה בסגנון היותר קלאסי, ערביות כבדה אמיתית. מהזמרים החדשים אין הרבה ששומרים על הסגנון שלך והם לא מאד מיוצגים ברשת. עזוב את אחאב והישאם זה יהיה קיטש בשבילך. נסה את ג'ורג' וואסוף או מוסטפה כמאל או יותר טוב – חסן עבד אל מגיד. ונסה למצוא אולי בטאוור רקורדס את האלבום "אחלה ליילה" של מוחמד סולטאן. אין את זה ברשת. תגיד לי אם זה מתקרב.

    לא מכירה בכלל את עלי חסן קובן ולא מצאתי אותו במאזיקה. יש לך לינק לשיר שהמלצת?

  • רני  On 15 באוגוסט 2003 at 1:12

    יש לי את האלבום ב-MP3. אם את רוצה אני יכול להעלות לאתר שלי ותוכלי להוריד. אני אשלח לך ב"כתבו אלי" את הכתובת. לגבי השמות החדשים אני אבדוק גם אותם.

  • רני  On 15 באוגוסט 2003 at 1:23

    הוא המלחין או הזמר בעל הקול שנשמע כאילו הומצא כשצעק הצילו בזמן בריחה מכלא בתוך צינור ביוב ונתקע לו השלושת-רבעי טון למעלה? או אולי זו איכות ההקלטה שמצאתי? בכל מקרה חסר לי פה רק המאוורר בתקרת 7 מטרים ואני בהופעה חיה.

  • כרמל  On 15 באוגוסט 2003 at 2:30

    נראה לי שהדיון חרג מגבולות הפוסט, כתוב לי למייל, נעשה קצת סידורים

  • אור  On 6 בפברואר 2004 at 15:45

    מאיפה אני יכול להוריד את השירים של עבד אל חלים??
    תודה מראש למי שמוכן לעזורר

  • נ12  On 9 במרץ 2006 at 11:24

    אני מחפשת את השיר של להקת גוונים "אהלן וסהלן"…
    לא של להקת שפתיים

  • רמלאיתת  On 3 בינואר 2007 at 21:45

    אני מחפשת אתר שבוא אפשר לקרוא את ההסברים של השירים באנגליתת
    אם יש אתר כזהה שיגיד לי זה דחוףף ליי בבקשההה

