מציאות שטוחה

האדם המודרני

המציאות

שטוחה

בפניו

מה דעתכם על ההייקו החדש שלי? אני נלהבת לגמרי משתי רמות כפלי המשמעות, גם של לשטוח וגם של פנים. עברית שפה מדהימה, עומק המשמעות שלה מאפשר להשאיר תחכום במקום של ההיתממות הפשוטה של השפה הדרושה להייקו.

הגעתי לזה מדרש על פרשת השבוע. צחי צוויג שאל אותי אם יש לי רעיון מה הקשר בין "וְהַמָּן כִּזְרַע-גַּד הוּא וְעֵינוֹ כְּעֵין הַבְּדלַח" בפרשת המן המקורית לבין "וְהָיָה לָכֶם לְזָרָא יַעַן כִּי- מְאַסְתֶּם אֶת-ה" בפרשת השבוע הנוכחית. אני אכתוב כאן מה כתבתי לו ותראו איך הגעתי להייקו:

המן הוא משהו שקוף, ניטראלי, כדור בדולח, זרע. יש בו כלי, פוטנציאל, תוכנו שונה לחלוטין בהתאם למנסרה האישית בתוכה הוא מתעכל, יש מדרשים שונים על כך שטעמו היה כטעם כל דבר שרצית לאכול ויש אומרים שעבור צדיקים היה לו את אותו טעם כל הזמן והם לא היו חייבים גיוון, זה רק אנשי התאוות שהיו זקוקים לכך.
 
כשאתה מלא מבפנים אינך זקוק לגיוון  חיצוני וריגושים מתחלפים, אתה מוצא את הגוונים הדקים בתוכך ותרגול/מזון מאד קבוע ופשוט עוזרים לך לתחזק את עצמך במקום הזה. אבל אם אתה לא נוכח, אתה כל כך לא מחובר שאתה מואס (לזרא) אפילו בזרע שהוא פוטנציאל הכל. אתה לא רואה שהוא פוטנציאל השתנות, אתה רואה אותו כעוד חפץ, פריט בסדרת פריטים, והכל ישעמם אותך, לא תראה את עומקו של דבר. זו הצרה של חברת השפע. המציאות שטוחה בפניך, תרתי משמע.
 
Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • מנשה  On 9 ביוני 2006 at 14:02

    אלטרנטיבות:

    (קירבה למקור)
    מציאות שטוחה
    בפניו של
    אדם מודרני

    (הייקו תיאורי)
    אדם מודרני
    מביט לפנים אל
    מציאות שטוחה

    (וריאציה)
    אדם מודרני
    פניו מביטות אל
    מציאות שטוחה

    (ואפשר היפוך תפקידים)

    מציאות שטוחה
    מביטה אל פניו של
    אדם מודרני

    בגדול, יש הרבה דרכים להגיע לאותו המקום. אבל נראה לי שהייתי משמיט לפחות כמה מה-ה'.

    (השמטת ה')
    אדם מודרני
    המציאות
    שטוחה בפניו

    זה כיף 🙂

  • כרמל  On 9 ביוני 2006 at 14:07

    הראשון והאחרון. אלה שבאמצע מעוותים את כפלי המשמעות.

  • מנשה  On 9 ביוני 2006 at 14:13

    ובקיצור שלך היה הכי טוב 🙂

  • מיקרו-מאקרו  On 9 ביוני 2006 at 14:54

    אהבתי מאוד

  • אדאמאסטור  On 9 ביוני 2006 at 14:56

    האדם המודרני

    יונק

    משטוחה

  • חוה  On 9 ביוני 2006 at 21:13

    זה מה שנגלה לי במשפט שלךכרמל
    אדם המציאות שטוחה בפניו
    בפניו-בפנימיותו
    שטוחה -פרוסה מונחת
    מציאות-למצוא
    אדם-עצמו אלוהי שבתוכו מהותו
    ומכאן אדם הוא המוצא את הפרוס לפניו בפנימיותו עצם מציאה או גילוי זה הופך אותו לאדם ומכאן בחיבור לדברייך כרמל ההליכה אל הפנימיות היציאה מין המיצריים ההתגברות על הגעגוע למיצר כל זאת יביא את האדם להבנה והשלמה -הקבלה וההשלמה -שלם
    וההשלמה -שלום ואיתם השקט המנוחה השבת .

  • שי  On 10 ביוני 2006 at 0:34

    האדם השטוח
    רואה מודרנה
    במציאות

  • כרמל  On 10 ביוני 2006 at 1:12

    אהבתי את הפירוש שראית, חווה, ויש עוד אפשרויות ורבדים, זה מה שמגניב בכפלי המשמעויות האלה.

  • הצועד בנעליו  On 10 ביוני 2006 at 9:35

    האדם השטוח
    רואה
    במציאות
    מודרנה.

  • תמי  On 10 ביוני 2006 at 11:32

    מה שכתבת אינו הייקו, למיטב ידיעתי. הייקו אמור להיות בן 3 שורות. בראשונה 5 הברות, בשניה 7 ובאחרונה 5.
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%99%D7%99%D7%A7%D7%95

  • כרמל  On 10 ביוני 2006 at 11:36

    בשפות זרות אין מחוייבות לשמור על המשקל הזה, אפשר ליצור משקלים דומים ולשמור על רוח ההייקו.

  • תמי  On 10 ביוני 2006 at 11:53

    הבנתי אותך
    כל יום לומדים משהו
    חדש, כנראה
    (:

  • סֵג-אַן  On 10 ביוני 2006 at 12:49

    אני אוהב
    ואהבתי היא
    שעושה אותי :))

    אני לא בטוח אם אני מסכים אם מה שאמרת. אני לא יודע מה הנוסחה שמשלבת ומראה את היחסים בין שיטחיות ותבונה, יופי וטיפשות. פעם בכמה זמן אני פוגש מישהו\י שמערער\ת לי את התפיסה לגבי הדברים האלו.

  • אדאמאסטור  On 10 ביוני 2006 at 15:54

    המודרני בפניו

    האדם

    מציאות

    שטוחה

  • תומר פ.  On 10 ביוני 2006 at 18:02

    כרמל
    ניצבת
    כהר
    כותבת

    כרמל, בקשר להייקו המצחיקים של הוראות השגיאה, הרי הלינק למקוריים, שבאנגלית הם הרבה יותר מוצלחים:

    http://www.snopes.com/computer/internet/haiku.asp

    אני זוכר אותם מלפני איזה 7 שנים, ואת הזכרת לי אותם.

    אני הכי אוהב את:

    Yesterday it worked.
    Today it is not working.
    Windows is like that.

  • כרמל  On 11 ביוני 2006 at 0:03

    מגניב. כולכם.

