דירה בתל אביב

אני עוזבת את דירתי המדהימה בסוף החודש. היא באמת משהו מיוחד, הדירה הזאת, הראשונה שלי בתל אביב. מצאתי אותה לפני כמעט שנתיים, שבוע אחרי הכתבה הראשונה בערוץ 2 שבישרה על המשבר בשוק=חוסר היכולת למצוא דירה בתל אביב. השותפים שגרו כאן נבהלו מכמות המטלפנים והסירו את המודעה. כולם הניחו שזה כבר נחטף ורק לי היתה איזו אינטואיציה עמומה, המשכתי להתקשר אליהם ובסוף קיבלתי אותה.

חשבתי שאהיה כאן הרבה שנים והתאמתי את כל הרהיטים שקניתי לרצפה המצוירת שלה. לא תיארתי לעצמי ששכר הדירה יטפס למדרגות בלתי סבירות במהירות רבה כל כך. ובהתאמה, הכסף מהדירה שמכרתי בנתניה איבד את ערכו במהירות. הדבר הכי נכון היה לקנות דירה ולעבור אליה. וזה מה שיקרה בחודש הבא. אני משתקעת בעיר. בלב העיר ממש, בדירת קרקע מדהימה עם גינה (וכלב שמהרגע שהוא יהיה קיים נקדיש לו קטגוריה שלמה בבלוג, נראה לי).

 

תל אביבים שונאים לגור על הקרקע. קחו את אותה דירה ושימו אותה בקומה שלישית ותוכלו לדרוש עליה כפול כסף. דירות הקרקע הן זולות יותר ומתאימות לפריקים כמוני שגרו שנים במושבים ורוצים גם וגם, להרגיש כמו במושב בלב העיר. 

הדירה שאני הכי מתגעגעת אליה היא הבית הטמפלרי במושב בני עטרות, שלפני שגרנו בו, בעל הבית השכיר אותו לצילומים של הסדרה "המכון". לפעמים הייתי מתעוררת בבוקר ומוצאת חתן וכלה על המרפסת, מתנצלים שבעל הבית אישר להם להכנס להצטלם עם הבית.

אבל בואו נחזור לדירתי הנוכחית. בעלי הבית שלי מתכוונים להשכיר אותה ב- 5000 ש"ח. מאז שנכנסתי לפה השוק נהיה יותר גרוע וכבר ראיתי ג'יפות שמושכרות ב-1200$, אז ביחס אליהן הדירה שלי היא מציאה. מצד שני, המחירים האלה לא בפרופורציה לכלום.

אני בכלל לא בטוחה שיש ממש בבלון הנפוח הזה של "מצב השוק". מרוב שיותר מדי אנשים מסתובבים עם האמונה שאין דירות טובות והכל יקר בצורה מפלצתית, ההיצע מתאים את עצמו לאמונות שלהם. אם היתה אפשרות לאגד את כל שוכרי הדירות ולדאוג לכך שאף אחד לא יסכים לשלם מחירים לא ריאליים, בעלי הבתים היו יורדים מהר מאד מהעץ.

יש ח'ברה שמנסים לעשות את זה אבל לא ברור אם יש להם סיכוי לצבור כוח.  כל עוד "מחפש דירה" הוא סטטוס זמני ופרטי שיש בו תחלופה גבוהה, תמיד יימצאו "שוברי שביתה" שיסכימו לשלם ויחטפו את הדירה. האם תל אביב הולכת לקראת גורל דומה לניו יורק, שקיבעה את עצמה על שכ"ד לא ריאלי לאורך שנים בשל הביקוש המתמיד? האמריקאים פשוט התעקשו לגור במנהטן ולכן המחירים שם לא יורדים לעולם, אבל האם אפשר לסמוך על זה שהישראלים יתעקשו בצורה דומה על החיים בתל אביב?

יותר ויותר אנשים שאני מכירה יוצאים מהעיר בשנה האחרונה. מי שיש להם אומץ הולכים על רחובות או קרית אונו ומי שנחמץ להם הלב להתרחק, הולכים על יפו או על האיזור הזה של רמת גן שממנו אפשר להגיע באופניים לפנקס ולהרגיש בעיר.  אולי בעוד חמש שנים לתל אביב כבר לא תהיה את אותה בלעדיות על החיות, הלב והמרכז של המדינה. חלק מהמוסדות התל אביביים רודפים אחרי העוזבים אל הפריפריה, כדי שירגישו שגם שם יש את הפיצוציה או בית הקפה שמתחת לבית. אחרי שגיליתי את "יכין סנטר" עם הסושי שמזכיר את אונאמי וסניף של קפה ג'ו בפתח תקווה, התחלתי לחשוד שאולי סוף סוף תהיה פה פריפריה אמיתית, והאורות ידלקו אחרי חצות גם בשכונות הבורגנים של "אם המושבות" שמעבירות בי צמרמורות סטייל "אמריקן ביוטי".

מנגד, גם תל אביב לא תהיה עוד מה שהייתה. מרוב שכל כך הרבה אנשים רוצים לחיות בה, הם הורסים אותה במו ידיהם. בלב שכונות ותיקות עם בניינים קטנים עומדים לתקוע גורדי שחקים תמוהים ותלושים שישנו לעד את האופי של העיר, שבגללו דייריהם בכלל הגיעו אליה. ואז באמת נהיה כמו ניו יורק. ונאבד את הציביון המיוחד הזה של תל אביב כעיר גדולה עם אופי שכונתי. היכן שיש גורדי שחקים, אין שכונות. היכן שיש חניונים תת קרקעיים מאבדים את ההזדמנות להתחבר אל העיר ולהתחכך בתושביה באמצעות סיבובי חניה נואשים… אבל לחולדאי לא אכפת. לפעמים נדמה לי שהוא מפנטז להפוך את תל אביב להרצליה, לעיר שקטה של עשירים והייטק. כולי תקווה שלתל אביב יש נשמה משלה והיא תדאג להקיא אותו מתוכה כבר בבחירות הבאות לעירייה.

 

עוד לא פרסמתי את הדירה שלי בהומלס. אין לי כוח למיליון טלפונים ומבקרים. ובא לי להשאיר את הדירה לחברים של חברים, אנשים נחמדים שאולי יפתחו לי את הדלת אם אעבור בסביבה ואתגעגע. אם מישהו מכם מעוניין, כתבו לי דרך "כתבו אלי" משמאל למעלה, לקבלת פרטים נוספים.

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • Joov  On 6 בדצמבר 2007 at 2:47

    העיר משתנה לנגד ענינו ולנו לא נותר אלא להתייפח מרה. בשנה האחרונה רבים מחברי עקרו לרחובות, הרצליה, קריית אונו ובת ים. תל אביב נגמרה. ברוכים הבאים למנהטן
    http://www.notes.co.il/yuvalh/34971.asp

  • דפנה  On 6 בדצמבר 2007 at 8:00

    האם יש לך רעיון מעשי איך להיפטר מחולדאי ומאנשים שהחזון העירוני שלהם עקום כמו שלו?
    עצוב מאוד לראות שמקבלי ההחלטות מעדיפים את בעלי הממון על פני השכבות שמפיחות חיים בעיר הזו, את החזות הבורגנית המנוונת על פני התסיסה הפרועה של מטרופולין אמיתי
    וגם – אהבתי את כתיבתך. תודה.

  • יוסי  On 6 בדצמבר 2007 at 9:20

    שרי אריסון נשארת מאחור? תושב רוסי במשא ומתן לרכישת דירה במגדל G בתל אביב ב-18 מיליון דולר
    http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?log=tag&ElementId=gl20071205_971116

  • כרמל  On 6 בדצמבר 2007 at 10:31

    יעל דיין תחתיו או יותר טוב – את הדס שקנאי מהירוקים, היא לא תתן לעיר הזאת למות. הבעיה היא שמי שזה לא יהיה לא יכול לבטל את החוזים שכבר נחתמו למגדלים שנבנים.

  • CrazyVet  On 6 בדצמבר 2007 at 11:40

    בגלל הכלב, כמובן 🙂
    מצפה בקוצר רוח לקרוא על השובב הקטן…

  • בעז קפסוטו  On 6 בדצמבר 2007 at 11:53

    אין על כלב…

  • כרמל  On 6 בדצמבר 2007 at 11:56

    אני בפחד איימים שאני לא אצליח לטפל בכלב. יש משהו שאני צריכה לדעת ולא כתוב בשומקום?

  • עירא  On 6 בדצמבר 2007 at 16:27

    מה אבדתם בת"א אנשים? מה יש בה כ"כ טוב?
    הייתי בדירה שלך, יחסית לת"א היא באמת חביבה, אבל עדיין לא ברור המחיר והמשיכה.

    מצד שני אני לא מבין למה ההתבכיינות על חולדאי. הוא נותן לשוק לקבוע את המחיר לבד, כמו קפיטליסט טוב. איזו זכות יש לשוכרים לדרוש מבעלי הדירות לוותר על שכר הדירה שאנשים אחרים מוכנים לשלם? כל עוד אין דירות פנויות, עדיין יש ביקוש, ואין למחירים סיבה לרדת.

    מה מחפשים? פאבים? מכולות 24X7? חנויות השכרת DVD מגניבות ומכון כושר מאחורי הסיבוב? אם היתה עיר אחרת שמציעה הרי את כל זה, לא הייתם עוברים אליה? אז מה הבעיה לקחת כמה יזמים ולהפוך שכונת שינה זולה בנתניה ולהפוך אותה למגניבה כזו? כולם ירוויחו. אפילו תקבלו אולי הטבות מס מהעיריה. צריך רק את היוזמה והאומץ של לצאת מג'אקוזי הזיעה הזה שנקרא ת"א ולגלות את שאר הארץ.

  • כרמל  On 6 בדצמבר 2007 at 18:21

    אנשים לא מאמינים לי אבל לפני אפריל 2006 לא גרתי מעולם בת"א. דיברתי כמוך, קיללתי כשהייתי חוטפת דוח עם האוטו בגלל איזו יציאה לעיר ויכולתי לספר לך כמה טוב לגור במושבים, בירושלים או אפילו בשכונה מגניבה בנתניה.

    ובכל זאת, עד שלא נכנסים לפה באמת, לא מבינים את זה. זה בכלל לא הפיצוציה הפתוחה בשלוש לפנות בוקר או שהכל קרוב, זו רק הדרך של התל אביבים לנסות להמשיג את התחושה הזו על פני השטח. יש לעיר הזו חיות ונשמה ושונות חופש שאי אפשר לחוש במקום אחר. יש איזו אנרגיה קולקטיבית פה שכל אחד יכול באמת להיות מי שהוא וזה הפוך לגמרי מאווירת הפוזה שהנחתי שיש פה כשבאתי לפה רק ליציאות.

    אני חושבת שאפילו אני לא יכולה להסביר את זה במילים, מה מתדלק אותי פה שאין במקום אחר גם כלשכאורה שמים בו את כל סממני ת"א. אבל זה "זה" ואין בילתו עבורי.

  • שי  On 6 בדצמבר 2007 at 20:00

    לקפוץ להאכיל את סוקי מדי פעם.

    (ברור שזה חלק מההגדרה של הדירה)

  • כרמל  On 6 בדצמבר 2007 at 21:32

    זו הטבה שאני שומרת לעצמי גם אם אסע אליה בקו 5!

  • מתווך דירות  On 8 בדצמבר 2007 at 12:01

    דירה יפה.
    ושהבעלים לא יהיו פריירים.
    שיגזלו עוד.

  • אנננה  On 8 בדצמבר 2007 at 20:35

    אפשר להעביר לך את זכות ההצבעה שלי נגד החולדה? השימוש שהוא עושה בעיר כל כך ציני וללא נשמה. נור נורא איך הוא הורס את העיר האהובה עלי בעולם. אני חיה היום בעיר יפהפיה, נקייה ומאורגנת, אבל אין בה את החיות והנשמה של תלאביב. עשית לי געגוע

  • עירא  On 9 בדצמבר 2007 at 16:03

    Je ne c'est qua?

    אני לא מתחבר להרבה דברים תלאביביים, כנראה שאת כן כי עובדה שעברת לגור שם. אני לא אומר לך מה נכון לך, אני יכול להגיד לך רק מה לא נכון לי. מה לעשות שנולדתי בעין כרם ובשבילי אפילו רעננה אורבנית מדי.

    מצד שני הבית בבני עטרות נראה מגניב למדי 🙂

  • תראזי  On 10 בדצמבר 2007 at 3:37

    את קונה דירת קרקע עם גינה במרכז ת"א? זה צריך להיות הון תועפות, בהתאמה למחירי השכירות המופרזים.
    בכל אופן תתחדשי 🙂

  • כרמל  On 10 בדצמבר 2007 at 11:08

    כמו שאמרתי, תל אביבים כנראה לא אוהבים לגור בקרקע והכל נמוך משמעותית עד כי חשבתי שיש קאץ' אחר. גם את הדירה שלי לא לוקחים בקלות למרות שהאי מדהימה, בגלל הקרקע יותר מאשר בגלל המחיר, אגב.

  • תראזי  On 10 בדצמבר 2007 at 13:30

    מעניין, האמת נשמע קשה להאמין. אפשר לקבל פרטים נוספים? כמה $/מטר ? איפה מוצאים דירה כזו?

  • כרמל  On 10 בדצמבר 2007 at 19:20

    לא בבלוג

