חזון ובטחון: כדי שישאר על מה להגן

אני רוצה לשלוח אתכם לנרג' לקרוא מאמר של המורה שלי, רונית. אמנם הוא מכוון לאנשי רוח אך יש בו מסר חשוב לרבים מאיתנו שהמילה חזון הפכה עבורם לססמא ריקה ואולי אף נלעגת, שם נרדף לחולמנות לא מציאותית. ברוח זו, הקלטתי שאלה לנבחרינו בפרוייקט של ערוץ 2 ויוטיוב ותהיתי מהו החזון שלהם באמת, מה החלום שלהם למדינה הזו והאם הם מסוגלים לתת לי טעם כלשהו, אור בקצה המנהרה, או שהם לא מציעים דבר מעבר לצעידה סיזיפית בחשכה ומדיניות של כיבוי שריפות. זה מדהים כמה שאנחנו תקועים כשאף אחד לא חולם מספיק רחוק כדי שחלומו יסלול איזושהי דרך, איזה שהוא כיוון. בעיני חזון הוא שאלה בוערת יותר משריפה נקודתית זו או אחרת כי חזון הוא האופק שממנו נגזרת כל מדיניות אחרת.

חיטטתי קצת בשאלות האחרות בפרוייקט. הרבה מהשאלות פרובוקטיביות ונטולות חזון, שאלות מקומיות, נקודתיות, עכשוויות כל כך, מסתפקות בכיבויה של שריפה פרטית או ארעית ומסיטות את תשומת הלב ממה שחשוב באמת. החשיבה נטולת החזון בארץ משתקפת אפילו בחלוקה הקטגורית של השאלות שאין בה קטגוריה מתאימה לשאלות הכלליות והכוללות מפרספקטיבה רחבה. המעטים ששאלו שאלות ברוח זו נאלצו לקטלג את עצמם תחת "שאלות אישיות" למרבה הבושה. אני אשמח אם תכנסו, תדפדפו ותצביעו בשבילי (לחצו "צפייה והצבעה", סננו על פי "שאלות אישיות", דפדפו עד שתראו פרצוף קטן שלי לבושה ירוק והכותרת היא באנגלית israeli leaders משהו. לחצו וסמנו לי אגודל ירוק). סיפרו לי עכשיו שראו את פרצופי בטלוויזיה כי אני מופיעה ראשונה בפרומו שערוץ 2 מריצים לפרוייקט. חשוב שתדרגו אותי ותאתרו שאלות איכותיות אחרות ותבקשו גם מחבריכם, כדי שהשאלות שמנהיגנו יישאלו לא יוטו על ידי המון מדרגים זבי חוטם.

כדי שישאר על מה להגן

חשבתי שאבחר השנה בציפי לבני, אבל אחרי הפריימריז בקדימה אני לא יכולה להכניס לכנסת בלב שלם את רוחמה אברהם וצחי הנגבי. יש גבול. בינתיים חברים סיפרו לי על תנועה חדשה שקמה, התנועה הירוקה. מדובר בתנועה רצינית של פעילי חברה אזרחית בעלי ניסיון עשיר של עבודה מול המערכת הפוליטית, אנשים כמו ערן בנימיני מקים מגמה ירוקה, פרופסור אלון טל מקים עמותת אדם טבע ודין ובקיצור האנשים הרציניים של התחום. בין חברי התנועה נמצאים חברים שלי שהם ילדי ריינבואו, שומרי הגן, אקו פמיניסטיות וכל מה שיפה וראוי לטפח ולשמור עליו אבל לא מקבל מספיק בולטות במדינה הזו. עם היווסדה של התנועה קרו כמה דברים מעניינים: פעילי הסביבה האמיתיים במפלגת "הירוקים" עברו אליהם והשאירו את פאר ויסנר והטרמפיסטים שלו לבד. מר"צ הציעו להם איחוד אך בתנועה הירוקה העלו את ההצעה להצבעה דמוקרטית והיא לא התקבלה. אהבתי את הפולטיקה הנקייה שלהם בעניין הזה.

שבוע אחר כך, התקבלה הצעה להתאחד עם סיעת מימד של הרב מלכיאור. כמי שהצביעה לירוקים בלית ברירה ב-3 מערכות הבחירות האחרונות חשבתי להצביע לתנועה הירוקה וזהו, אבל האיחוד עם מימד הרתיע אותי. לאחר פגישת בלוגרים שהתקיימה בסוף החודש שעבר עם ערן בנימיני והרב מלכיאור נחה דעתי והתאהבתי ברב הזה שמתנגד לכפייה דתית ורואה ביהדות האמיתית מערכת ערכים של סביבה חברה וחינוך. בכלל הנושא הירוק אינו מחזור או שבילי אופניים, זוהי תפיסת עולם חברתית אינטגרטיבית שיש בה חזון של שגשוג בהרמוניה בין בני האדם לבין עצמם ובין בני האדם לטבע. המפלגה החדשה הזאת מרשימה מאד בגלל שהיא כל כך מקומית ועם זאת אוניברסלית בערכיה. זוהי המפלגה היחידה בארץ שאין בה נשים משוריינות וערביי מחמד אלא דוקטור ערבי ומספר גבוה של נשים שהתברגו במקומות גבוהים ללא קשר לשריון. המפלגה מגוונת: אשכנזים יאפים, מזרחים עם תודעה חברתית גבוהה, דתיים עם ראש פתוח וחילוניים עם כבוד למסורת וחזון ערכי.

יהיה חבל מאד אם אזרחי ישראל שוב יקטינו ראש וילכו לקלפי עם ראייה של חצי מטר קדימה, יצביעו למפלגה "גדולה" שכוחה מזמן הצטמק רק כדי לומר לעצמם שהם משפיעים על המצב הבטחוני, ויתנו בכך יד להמשך התפוררותן המסוכנת של התשתיות החברתיות החינוכיות והסביבתיות בישראל. כל כך הרבה אנחנו מדברים על בטחון ורק על בטחון, שעוד מעט לא יישאר לנו על מה להגן. אנחנו נבדלים מאויבנו ביכולת שלנו לבנות, לשגשג, להפריח שממה, ליצור….אבל עוד מעט יאזל כוח האדם שגדל על מערכת חינוך טובה ושהיה לו כסף לחינוך הזה. זה בדיוק הזמן להסתכל קדימה ולהבין שסדר העדיפויות האמיתי והמציאותי הוא הפוך מזה שהמדיה מציגה. אני משאירה אתכם עם ההדהוד של הסלוגן הזה, שלא יתנוסס על הפוסטרים של התנועה הירוקה-מימד אבל מצוי בסאבטקסט שלה: סביבה, חברה, חינוך – דווקא עכשיו, לפני שיהיה מאוחר, לפני שלא ישאר על מה להגן…

מחר בערב (ראשון, 18.1 18:30)  יש להם כנס בחירות גדול באולמי פריים סגול. כולם מוזמנים, לכו לשמוע אותם.

בקרוב אעלה וידאו קצר ממפגש הבלוגרים שהיה לנו עם ערן בנימיני והרב מלכיאור. צנועים, ישירים, פרקטיים מאד. חולמים גבוה אבל יודעים גם איך לבצע את הצעד הבא במסגרת האפשרי כיום.

למי שפוחד לתת קול למפלגה שלא תכנס לכנסת, כדאי לדעת שבגלל שהמפלגה הזו לא באמת צצה משומקום אלא מבסיס תמיכה פעיל וכן התאחדה עם מפלגה קיימת, על פי הסקרים היא כבר עוברת במעט את אחוז החסימה. התפקיד שלנו זה לדאוג שהיא תעבור אותו בהרבה יותר. If the people will lead the leaders will follow.

Both comments and trackbacks are currently closed.
